Text, image and the modern social imaginary: the discourse of enlightened modernity1 in the Spanish Caribbean (1840-1852)

Roque Santos

Universidad Autónoma de Santo Domingo (UASD), Dominican Republic

Published : 2023-11-23

Section : Scientific articles

Abstract

The following work takes a brief look at the union between two important registers of communication in the Spanish Caribbean of the 19th century (the written word or text and the image) and the construction of a modern social imaginary as a discourse of enlightened modernity. In this combination of writing and image, the creation of a modern social imaginary around the sugar industry is examined, taking as a paradigm the 19th century sugar Cuba, the pearl of the Antilles. Lithographs on sugar mills, urbanization of spaces and mobility are examined as references of this social imaginary that served as ideology and propaganda for a production system derived from Spanish colonialism in Latin America, but which was sold as an enlightened civilization. The iconographic analysis inspired by Erwin Panofsky and Jacques Le Goff’s notion of social imaginary and Charles Taylor’s modern social imaginary are used to examine two albums on sugar mills published in 1841 and 1851 as typical expression of a discourse that denied enlightened ideals Europeans; but he took as his own the technological advances of European civilization. Based on this analysis of Cuba, we also look at Puerto Rico and the Dominican Republic in the same period in their relationship with the written word, the image, and the production of this social imaginary.

text image iconography modern social imaginary sugar mills

How to Cite

Santos, R. (2023). Text, image and the modern social imaginary: the discourse of enlightened modernity1 in the Spanish Caribbean (1840-1852) . Revista Estudios Sociales, 46(167), 66–97. Retrieved from https://estudiossociales.bono.edu.do/index.php/es/article/view/1093

References

Anderson, Benedict. Comunidades Imaginadas: Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica, 1993.

Basail Rodríguez, Alain, Gisela Landázuri Benítez y Manuel Antonio Baeza (coords.). Imaginarios sociales latinoamericanos. Construcción histórica y cultural. México: Instituto Politécnico Nacional, 2008.

Belinsky, Jorge. «Aproximación indirecta: Lo imaginario en la perspectiva de Jacques Le Goff». Intercambios, papeles de psicoanàlisis / Intercanvis, papers de psicoanàlisi, nº 17, (2006):

-27. https://www.raco.cat/index.php/Intercanvis/article/ view/354629 [Consulta: 07-08-19].

Castiñeiras González, Manuel Antonio. Introducción al método iconográfico. Barcelona: Ariel, 2007.

Escobar Villegas, Juan Camilo. Lo imaginario: Entre las ciencias sociales y la historia. Medellín: Cielo de Arena. 2000.

Fernández Martínez, Carla. «Iconografía urbana, memoria e identidad de las ciudades portuarias del norte y noroeste de España». Anales de Historia del Arte 24 (2014): 161-173.

García Muñiz, Humberto. «La plantación que no se repite: las historias azucareras de la República Dominicana y Puerto Rico, 187019301». Revista de Indias 65, nº 233 (2005): 173-192.

García-Mora, Luis Miguel y Antonio Santamaría-García, eds. Los ingenios: Colección de vistas de los principales ingenios de azúcar de la isla de Cuba. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas, CEDEX-CEHOPU, Ediciones Doce Calles, 2006.

Girola, Lidia. «Imaginario social moderno (ISM)”». En Imaginarios sociales latinoamericanos, coord. por Alain Basail Rodríguez,

Gisela Landázuri Benítez y Manuel Antonio Baeza, 21-31. México: Instituto Politécnico Nacional, 2008.

Gomez, Liliana. «El discurso colonial en la iconografía cubana: Paisaje, urbanización y narrativas de lo rural del siglo XIX». En Caleidoscopios coloniales: transferencias culturales en el Caribe del siglo XIX / Kaléidoscopes coloniaux : transferts culturels dans les Caraïbes au XIXe siècle, editado por Ottmar Ette y Gesine Müller, 121-138. Madrid: Iberoamericana, 2010.

Le Goff, Jacques. O Imaginário Medieval. Portugal: Estampa, 1994.

Martínez Posada, Jorge y Diego Muñoz Gaviria. «Aproximación teórico-metodológica al imaginario social y las representaciones colectivas: Apuntes para una comprensión sociológica de la imagen». Universitas Humanística 67, nº 67 (2009): 207–222. Mégevand, Sylvie. «Centro y Periferias en la Iconografía Colonial Cubana (1763-1856)». En Centros y periferias: Prensa, impresos y territorios en el mundo hispánico contemporáneo; Homenaje a Jacqueline Covo-Maurice, coord. por Nathalie Ludec y Françoise Dubosquet Lairys, 7-18 (París: PILAR, 2004):.

Mégevand, Sylvie. El puerto de La Habana: la puerta de Cuba: Construcción de una retórica de la acogida (iconografía y patrimonio cubanos de los siglos XIX y XX). La Habana: Revolución y cultura, 2017.

Megevand, Sylvie. «La imagen en la prensa cubana entre 1829 y los años 1850». En Prensa, impresos y territorios en el mundo hispánico contemporáneo, editado por Juan Miguel de las Voces, 5-16. París: PILAR, Université Michel de Montaigne Bordeaux 3, 2002.

Mignolo, Walter D. «La colonialidad: La cara oculta de la modernidad». Ponencia publicada en 2011 http://www.macba.es/PDFs/ walter_mignolo_modernologies_cas.pdf

Moya Pons, Frank. Otras miradas a la historia dominicana. Santo Domingo: Librería La Trinitaria, 2017.

Naranjo Orovio, Consuelo. «La historia se forja en el campo: nación y cultura cubana en el siglo XIX». Historia Social, nº 40 (2001): 153-74. http://www.jstor.org/stable/40340764.

Paseo pintoresco por la isla de Cuba. Miami, FL: Herencia Cultural Cubana, 1999.

Panofsky, Erwin. El significado en las artes visuales. 4a ed. Madrid:

Alianza Editorial, 1987.

— Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza Editorial, 1998.

Pintos, José Luis. «Algunas precisiones sobre el concepto de imaginarios sociales». Revista Latina de Sociología, nº 4 (2014): 1-11.

http://revistalatinadesociologia.com.

Rodríguez Demorizi, Emilio. Pintura y escultura en Santo Domingo. Santo Domingo: Librería Hispaniola, 1972.

Taylor, Charles. Imaginarios sociales modernos. Barcelona: Paidós, 2006.

Villafañe, Justo. Introducción a la teoría de la imagen. Madrid: Pirámide, 2006.